niedziela, 27 maja 2012

Zadania egzaminacyjne - zatrzymanie we wskazanym miejscu

Jednym z zadań egzaminu na prawo jazdy jest zatrzymanie we wskazanym miejscu.

Hamowanie musi być wykonane od prędkości przynajmniej 50 km/h. Zatrzymanie musi nastąpić w wyznaczonym przez egzaminatora miejscu.

Na filmie zatrzymanie przy ulicy Dzieci Zamojszczyzny w Zamościu, miejsce często obierane przez egzaminatorów podczas egzaminu na prawo jazdy.




Źródło: Nauka jazdy w Zamościu

czwartek, 24 maja 2012

Zadania egzaminacyjne: Wymijanie

Egzamin praktyczny na prawo jazdy wymaga wykonania szeregu zadań i manewrów.

Jednym z zadań jakie musimy wykonać w trakcie egzaminu jest wymijanie.
Zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym wymijaniem nazywamy przejeżdżanie obok innego uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.

W czasie wymijania mamy obowiązek zachować szczególną ostrożność oraz bezpieczny odstęp, a ponadto, jeżeli zachodzi konieczność, powinniśmy zmniejszyć prędkość i zjechać na prawą stronę drogi, a nawet zatrzymać się, aby wymijanie nastąpiło w najbardziej bezpiecznych okolicznościach.

Jeżeli zwężenie jezdni nie pozwala na jednoczesne wyminięcie się dwóch pojazdów, to pierwszeństwo ma ten pojazd, który ma wolną swoją stronę jezdni. Gdy manewr wymijania odbywa się na wąskiej drodze poziomej, np. droga polna, grobla, wąski most, wtedy należy stosować zasadę, że pierwszeństwa przejazdu powinien ustąpić pojazd mniejszy, lżejszy lub zwrotniejszy.

Na drogach o większym natężeniu ruchu, na takich zwężonych odcinkach drogi są ustawione specjalne znaki drogowe określające pierwszeństwo ruchu na zwężonym odcinku drogi.




Wymijanie jest manewrem szczególnie niebezpiecznym we wszystkich miejscach o złej widoczności (zakręty, wierzchołki wzniesień), jak również przy złych warunkach atmosferycznych (mgła, śnieżyca, grad, deszcz). W takich warunkach powiniśmy pozostawiać się jak najwięcej miejsca po swojej lewej stronie ze względu na możliwość pojawienia się na drodze innych pojazdów nadjeżdżających z przeciwnej strony.

Szczególnego postępowania od kierującego pojazdem wymaga wymijanie w nocy na drogach niedostatecznie oświetlonych, położonych poza obszarami zabudowanymi, a więc w warunkach, gdy używamy świateł drogowych. Wówczas kierujący pojazdem powinien zmniejszyć prędkość dostosowując ją do ograniczonej widoczności, zjechać możliwie jak najbliżej do prawej krawędzi jezdni, zmienić światła drogowe na światła mijania, aby uniknąć oślepienia kierowcy nadjeżdżającego z przeciwka.

Zmiana świateł drogowych na światła mijania powinna następować odpowiednio wcześnie, tak aby nie dopuszczać do sytuacji, kiedy światła jadącego z przeciwnej strony pojazdu stają się dokuczliwe dla wzroku. Zmiana świateł drogowych na światła mijania przez jednego z kierujących jest nakazem do takiej samej zmiany dla drugiego kierującego. Nieprzełączanie świateł bądź zbyt późna zmiana na światła mijania może być przyczyną wypadku wywołanego oślepieniem światłami drogowymi. Dlatego też w razie oślepiania przez światła jadącego z przeciwnej strony pojazdu lepiej jest chwilowo się zatrzymać.

Nie patrz w kierunku świateł pojazdu wymijanego! Swój wzrok staraj się kierować na pobocze drogi.

Podczas wymijania w nocy na obszarach nie zabudowanych i nie oświetlonych występuje tendencja do zachowania zbyt małego odstępu bocznego pomiędzy wymijającymi się pojazdami. Spowodowane to jest tym, że światła mijania nie są umieszczone przy obrysie bocznym samochodu, wskutek czego pojazd wydaje się węższy, a ponadto , kierowca ma skłonność do zbaczania w kierunku świateł wymijanego pojazdu. Stąd też należy dążyć do zachowania możliwie największego odstępu, co jest szczególnie ważne na drogach wąskich.

Źródło: Nauka jazdy w Zamościu

piątek, 18 maja 2012

Bądź dobrym kierowcą - nie nadużywaj awaryjnych. Holowanie

Czasem można spotkać się z sytuacjami kiedy pojazd holowany ma włączone światła awaryjne. Jazda z włączonymi światłami awaryjnymi jest niedopuszczalna.

Włączenie tych świateł ma uzasadnienie w przypadku sygnalizowania postoju uszkodzonego pojazdu, jednak użycie ich podczas holowania? Takie użycie ich pozbawione jest nawet sensu, nie mówiąc o tym, że Prawo o ruchu drogowym nie przewiduje takiego sposobu zastosowania świateł awaryjnych.

Holowanie jest czynnością która i tak wprowadza trochę zamieszania w ruchu drogowym, więc po co jeszcze bardziej utrudniać? W jaki sposób bowiem holowany zasygnalizuje zamiar skrętu?


Sygnalizowanie postoju 

  1. Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:
    1. na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku;
    2. na pozostałych drogach twardych:
      1. poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
      2. na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.2. Postój pojazdu, o którym mowa w ust. 1, należy sygnalizować w sposób następujący:
  2. na autostradzie lub drodze ekspresowej - przez:
    1. włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,
    2. umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu;
  3. na pozostałych drogach:
    1. poza obszarem zabudowanym - przez umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,
    2. na obszarze zabudowanym - przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.
  4. Sygnalizowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, obowiązuje przez cały czas postoju pojazdu.

Holowanie

  1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
    1. prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
    2. pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
    3. w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
    4. pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
    5. pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
    6. w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy;
    7. odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.

Użyte określenie "żółte sygnały błyskowe" nie oznacza świateł awaryjnych.