czwartek, 27 marca 2014

W WORD będzie można zdawać próbny egzamin z testów - za darmo

WORD chce pokazać, że trudne testy na prawo jazdy to bardziej mit niż fakt.
Jeśli wszystko pójdzie dobrze pierwsze testy będzie można zdawać już w maju 2014.

Mowa niestety nie o WORD w Zamościu lecz WORD w Łodzi. Obecnie WORD czeka na opinię prawną w sprawie bezpłatnych próbnych egzaminów teoretycznych na prawo jazdy. Niezbędna jest decyzja, czy można udostępnić oficjalną bazę pytań. Wprawdzie pytania są dostępne na egzaminie, ale za niego trzeba zapłacić. Nie jest pewne czy legalne jest udostępnianie ich bezpłatnie.

Na bezpłatny egzamin teoretyczny będzie mógł zgłosić się każdy kandydat na kierowcę, który zaliczył kurs na prawo jazdy i zapisał się na egzamin w WORD w Łodzi.

Już wcześniej próbne egzaminy wprowadził WORD Tarnobrzeg.

piątek, 14 marca 2014

Prawo jazdy - od PKK do WORD

Jak uzyskać prawo jazdy - krótki poradnik. Przeczytaj jakie kroki musisz podjąć aby uzyskać PKK, zapisać się na kurs nauki jazdy, ustalić termin egzaminu na prawo jazdy.

Profil kierowcy

Przed zapisaniem się na kurs w wydziale komunikacji starostwa lub miasta (czyli w stosownym organie wydającym prawa jazdy) należy utworzyć tzw. Profil Kandydata na Kierowcę (PKK). W tym celu do urzędu należy dostarczyć orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do kierowania pojazdem, dowód osobisty, zdjęcie oraz pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych, jeżeli jest ona potrzebna. Urząd ma obowiązek wygenerować PKK w ciągu dwóch dni roboczych.

Wydziały komunikacji w Zamościu:

  • Starostwo Powiatowe, ul. Przemysłowa 4
  • Urząd Miasta Wydział Komunikacji, ul. Partyzantów 3

Nie musisz mieć 18 lat

W przypadku kategorii B kurs nauki jazdy można zacząć na 3 miesiące przed ukończeniem 18 lat. Potrzebna jednak będzie zgoda rodziców. Naukę można natomiast rozpocząć 12 miesięcy wcześniej, jeżeli uczymy się w szkole, której program obejmuje zdobycie prawa jazdy.

Dokumenty można przesłać do urzędu także drogą elektroniczną lub też skorzystać z pomocy pracownika ośrodka szkolenia kierowców, który w naszym imieniu złoży wniosek w urzędzie (będzie nas to jednak kosztowało 17 złotych opłaty skarbowej).

Pobierz Druki upoważnień.

PKK jest następnie przekazywany do wybranego przez nas ośrodka szkolenia kierowców, a po ukończeniu szkolenia do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego - i systematycznie aktualizowany o kolejne dane.
Kurs na prawo jazdy

Kurs na prawo jazdy składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.

Część praktyczna powinna obejmować 30 godzin lekcyjnych po 45 minut, w tym 4 godziny teoretycznego i praktycznego kursu udzielania pierwszej pomocy.

Po kursie teoretycznym można przystąpić do części praktycznej - na jazdy składa się 30 godzin zegarowych (po 60 minut), w tym co najmniej 4 godziny poza obszarem zabudowanym, m.in. na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 70 km/h. Szkolenie kończy egzamin wewnętrzny, składający się z części teoretycznej i praktycznej. Jeżeli go nie zdamy, nie musimy powtarzać całego kursu, ale niezbędne jest wykupienie dodatkowych godzin szkolenia.

Zajęcia praktyczne nie mogą być przy tym jednorazowo dłuższe niż 2 godziny dziennie w okresie pierwszych 8 godzin szkolenia i 3 godziny dziennie po 8 godzinach szkolenia.

Testy na prawo jazdy możesz wykupić na zdamyto.pl

Czytaj:
Testy na prawo jazdy z komentarzem
E-kurs na prawo jazdy

Egzamin na prawo jazdy

Po zakończeniu kursu i zdaniu egzaminu wewnętrznego możemy zapisać się na egzamin w dowolnym Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (osobiście lub drogą elektroniczną). WORD wyznaczy nam termin egzaminu nie później niż 30 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów. Przedtem jednak musimy uregulować opłatę - w przypadku kategorii B jest to 30 złotych za część teoretyczną i 140 złotych za część praktyczną.
Czytaj: Cennik WORD

Egzamin teoretyczny jest ważny przez 6 miesięcy od dnia jego uzyskania - jeżeli nie zaliczymy go przez pół roku, musimy zapisać się na niego kolejny raz. Według nowych przepisów, obowiązujących od 19 stycznia 2013 roku, egzamin teoretyczny trwa 25 minut i składa się na niego 32 pytań (wybranych spośród blisko 2000) zadawanych w czasie rzeczywistym. Pierwsze 20 pytań to część podstawowa - osoba egzaminowana ma 20 sekund na przeczytanie pytania i 15 sekund na udzielenie odpowiedzi spomiędzy dwóch opcji wyboru.

Druga część testu ma charakter specjalistyczny - na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi spośród trzech opcji osoba egzaminowana ma 50 sekund. Pozytywnie zaliczony egzamin teoretyczny jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu praktycznego, który trwa maksymalnie 40 minut, a obejmuje zadania na placu manewrowym oraz jazdę po mieście.

Czytaj:
Zdawalność w WORD
WORD-y w Polsce
Zadania egzaminacyjne

Po egzaminie

Wyniki egzaminu WORD wpisuje do Profilu Kandydata na Kierowcę, a aktualizacja PKK powinna nastąpić w terminie do trzech dni od momentu przystąpienia do testów i jazdy.

Jeżeli wynik naszego egzaminu jest pozytywny, WORD ma również obowiązek przekazać odpowiednie dokumenty do właściwego dla naszego miejsca stałego zameldowania wydziału komunikacji starostwa powiatowego lub urzędu miasta. Urząd wydający prawo jazdy ma nie więcej niż 2 dni robocze na przeniesienie naszych danych do systemu ewidencji kierowców i następnie przesłanie materiałów do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, która produkuje dokument. Zamówienie na prawo jazdy zostanie jednak złożone dopiero wtedy, gdy do urzędu zostanie dostarczony dowód opłaty za wydanie prawa jazdy oraz między innymi opłaty ewidencyjnej, co daje w sumie 105 złotych. Producent ma maksymalnie 7 dni na dostarczenie gotowego dokumentu do urzędu. Status produkcji naszego dokumentu można można śledzić na stronie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych pod adresem kierowca.pwpw.pl.

Zgodnie z przepisami czas oczekiwania na prawo jazdy wynosi 30 dni, jednak w praktyce jest to zazwyczaj około trzech tygodni.

środa, 12 marca 2014

Czy pamiętasz o tych przepisach?

Im więcej czasu od ukończenia kursu na prawo jazdy tym więcej przepisów drogowych ulega zapomnieniu. Niemal każdemu kierowcy może przytrafić się zapłacenie mandatu z powodu... nieznajomości przepisu kodeksu drogowego.

Posiadając prawo jazdy od dłuższego czasu można zapomnieć o pewnych przepisach. Oczywiście pomijamy sytuacje, kiedy kierowcy świadomie łamią prawo, ale przez nieznajomość m.in. kodeksu ruchu drogowego można narazić się na mandat.


Oto częste sytuacje, w których kierowcy nie wiedzą, jak się zachować, i łamią przy tym przepisy. Sztandarowe przykłady to zawracanie przy włączonym sygnalizatorze kierunkowym czy wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, jeśli nikt po nim nie przechodzi. Jeśli takie przewinienie zauważy policjant, tłumaczenie "ja nie wiedziałem" raczej nie uchroni przed grzywną. Sprawdź, czy pamiętasz, jak należy się zachować w wybranych sytuacjach drogowych.

Przejście dla pieszych z wysepką

Przejście dla pieszych rozdzielone wysepką należy traktować jako osobne przejścia. W związku z tym, jeśli pieszy jest na przejściu po lewej stronie wysepki lub nie zdążył wejść na pasy po prawej stronie, nie ma pierwszeństwa przed autem. Wysepki nie zawsze mają powierzchnię wyniesioną, czasem wysepka jest tylko namalowana na jezdni.

Wyprzedzanie na przejściu

Wyprzedzać można nawet bez zmiany pasa ruchu, czyli przejeżdżać obok innego pojazdu będącego w ruchu. Tymczasem kodeks ruchu zabrania wyprzedzania przed przejściem dla pieszych o ile ruch na nim nie jest kierowany, np. sygnalizacją świetlną.

Mgła

Kierowcy zapominają, że światła przeciwmgłowe tylne można włączyć, gdy mgła ogranicza widoczność poniżej 50 m. Świateł przeciwmgłowych przednich można używać przy zmniejszonej przejrzystości powietrza oraz w nocy na drodze ze znakiem "droga kręta". Ponadto poza obszarem zabudowanym podczas wyprzedzania we mgle należy dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe.

Podczas jazdy we mgle nie wolno używać świateł do jazdy dziennej!

Odblaski dla pieszych

Obecnie dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Pod koniec sierpnia 2014 roku zmieniają się przepisy. Zmiany w kodeksie przewidują obowiązek noszenia odblasków na wszystkich pieszych znajdujących się na drodze poza obszarem zabudowanym, bez względu na wiek.

Parkowanie po lewej

Czasem kierowcy parkują po lewej stronie ulicy. Parkując w ten sposób trzeba pamiętać, że zatrzymanie i postój przy lewej krawędzi jezdni są zabronione. Wyjątkiem są jednokierunkowe drogi na obszarze zabudowanym oraz te o małym natężeniu ruchu. Jednak w praktyce ten zakaz nie obowiązuje.
Sygnalizacja świetlna i zawracanie

Kierowcy zapominają, że sygnał do bezkolizyjnego skrętu w lewo S-3 (zielona strzałka), zezwala jedynie na skręt w lewo, ale bez możliwości zawracania, nawet jeśli brak znaku "zakaz zawracania". Można jednak zawrócić na skrzyżowaniu z sygnalizacją do warunkowego skrętu (S-2).

Wyprzedzanie jednośladu

Podczas wyprzedzania trzeba zawsze zachować szczególną ostrożność oraz bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych odstęp ten został zdefiniowany przed kodeks ruchu - według przepisów nie może być mniejszy niż 1 m.
Tramwaj na rondzie

Ulubione przez kursantów pytanie z testów na prawo jazdy. Zasady ruchu na rondzie, po którym jeżdżą tramwaje i nie ma sygnalizacji świetlanej (tam ona decyduje o pierwszeństwie przejazdu), to dla wielu kierowców zagadka. Warto zapamiętać, że podczas wjeżdżania na rondo tramwaj musi zawsze czekać, natomiast zjeżdżając z niego lub skręcając ma bezwzględne pierwszeństwo przed każdym pojazdem znajdującym się na jezdni.

Kolizja

Przepisy nakładają na uczestników kolizji obowiązek usunięcia pojazdów z miejsca zdarzenia, np. na pobocze, wowczas gdy nikt nie został ranny. Jeśli się to nie uda, należy włączyć światła awaryjne, a poza obszarem zabudowanym ustawić trójkąt ostrzegawczy.
Strefa zamieszkania

Jeśli droga, na którą wjechaliśmy, znajduje się w strefie zamieszkania, trzeba pamiętać, że panują na niej specjalne zasady. Po pierwsze, parkować można jedynie w miejscach do tego wyznaczonych, a po drugie, pieszy ma zawsze pierwszeństwo przed pojazdem, nawet jeśli idzie środkiem drogi. Obowiązuje też ograniczenie prędkości do 20 km/h.

Holowanie

Pojazd holowany powinien być specjalnie oznakowany. Do tego celu należy użyć trójkąta ostrzegawczego - umieszczamy go na pojezdzie holowanym. Zamiast oznakowania pojazdu trójkątem możemy użyć żółtego światła błyskowego. Wielu kierowców myli to światło ze światłami awaryjnymi. Świateł awaryjnych można używać wyłącznie podczas postoju pojazdu.

poniedziałek, 10 marca 2014

Kiedy prawo jazdy zostanie odebrane?

Stracić prawo jazdy jest o wiele łatwiej niż je uzyskać.

Oto powody dla których prawo jazdy zostanie odebrane.
  • jazda pod wpływem alkoholu stwierdzona podczas kontroli drogowej, spowodowanie wypadku pod wpływem alkoholu
  • jazda niebezpieczna, znaczące przekroczenia prędkości
  • przekroczenie określonej liczby punktów karnych: 20 dla młodych kierowców, 24 dla innych,
  • zniszczenie dokumentu utrudniające albo uniemożliwiające odczytanie danych
  • utrata ważności prawa jazdy
  • orzeczenie lekarskie o powstaniu przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem albo negatywny wynik badań psychologicznych
  • niewykonanie kontrolnego sprawdzianu kwalifikacji albo wymaganego badania lekarskiego.

Czytaj też: Co grozi za brak ważnego badania technicznego?
Decyzję zatrzymaniu prawa jazdy lub cofnięciu uprawnień podejmują prokurator, sąd lub starosta

Policjant zatrzyma podczas kontroli drogowych prawa jazdy, które budzą podejrzenia co do legalności.

poniedziałek, 3 marca 2014

Egzamin na prawo jazdy. Fakty i mity

O egzaminie na prawo jazdy krążą legendy. W której z nich tkwi ziarno prawdy?

Oblejesz gdy zdusisz silnik
MIT

Zdławenie silnika jest częstym błędem na egzaminie. Zdarza się też bardzo dobrze wyszkolonym kursantom, ba, nawet doświadczonym kierowcom. Zduszenie silnika wynika często z nerwów, a nie braku umiejętności. W dodatku poszczególne auta różnią się między sobą, czasem potrzeba więc dłuższej chwili, żeby przyzwyczaić się do pracy sprzęgła. W rozporządzeniu dotyczącym przebiegu egzaminu wymieniono błędy, których popełnienie skutkuje przerwaniem egzaminu na prawo jazdy, jednak nie zaliczono do nich zgaszenia silnika podczas ruszania. Tak naprawdę liczy się ogólne wrażenie, jakie wywrzesz na instruktorze – jeśli ktoś pokażesz, że dobrze radzisz sobie za kierownicą, taki błąd najczęściej puszczany jest w niepamięć.

Egzamin najłatwiej zdać w grudniu, bo WORD-y chcą poprawić statystyki
MIT

Nie ma takiej zależności. Prawda jest taka, że w miesiącach zimowych łatwiej o zdanie egzaminu. Nie ma to jednak żadnego związku z "poprawianiem statystyk przez WORD-y". Gorsze warunki atmosferyczne wyostrzają Twoją uwagę. Przy okazji - zimą dochodzi też do mniejszej liczby wypadków

Z egzaminatorem nie warto się kłócić
MIT

Egzamin na prawo jazdy to nie tylko wykonanie szeregu obowiązkowych zadań egzaminacyjnych. To także ogólna ocena twojego zachowania w ruchu drogowym.

O obiektywność egzaminatora mają troszczyć się kamery zamontowane w aucie egzaminacyjnym. Jeśli uważasz, że egzaminator niesłusznie cię oblał, złóż odwołanie od wyniku egzaminu. W takim przypadku dowodem w sporze będzie nagranie z auta. Niestety, w niektórych ośrodkach w pojazdach zamontowano kamery o słabej jakości lub jest ich po prostu za mało, aby dzięki nagraniom rozstrzygnąć spór. W takich przypadkach trudno może być udowodnić swoje racje.

Odległości mierzone linijką
MIT

Od wielu lat krążą między kursantami historie o mierzeniu linijką odległości zderzaka czy kół od pachołków. Manewry parkowania wykonuje się w warunkach drogowych w mieście, więc o mierzeniu linijką odstępów od innych pojazdów czy krawężnika nie ma mowy.

Złośliwe komendy na egzaminie
MIT

Kolejna legenda dotyczy nieprecyzyjnych, złośliwych komend. Celowe wprowadzanie w błąd osoby egzaminowanej, czyli np. polecenie zaparkowania w niedozwolonym miejscu lub wjechania w ulicę z zakazem ruchu jest niedozwolone. Egzaminator nie może wprowadzać w błąd. Jeśli to zrobi i z takiej przyczyny nie zaliczysz egzaminu, masz prawo odwołać się od takiego wyniku. Inną sprawą jest to, że instruktor może sprawdzić twoją znajomość znaków, wydając podchwytliwą komendę w stylu: „proszę zawrócić w pierwszym możliwym miejscu”. Ty określasz które miejsce jest możliwe do wykonania manewru.

Pytania w teście na prawo jazdy są podchwytliwe
FAKT

Obecna baza pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy jest niejawna. Kursanci często popełniają błąd, gdyż doszukują się haczyków w każdym pytaniu, a najczęściej są one prostsze, niż mogłoby się wydawać. Jednym słowem osoby zdające egzamin przekombinowuję. Nie oznacza to jednak, że wszystkie pytania sa łatwe. Na forach internetowych, na których kursanci wymieniają się zapamiętanymi z własnych egzaminów pytaniami, można spotkać naprawdę trudne, a czasami zbędne zagadnienia. Pamiętaj, że testy krążące na płytach i w internecie nie zawsze są tożsame z prawdziwą bazą pytań. Wiele z serwisów internetowych udostępnia bazę pytań w teście na prawo jazdy budowane na podstawie "zasłyszanych" pytań. To takich zbiorów pytań trafiają pytania zmienione, nieprawidłowe, z niewłaściwych kategorii. I co najważniejsze - bazy budowane są bez żadnego nadzoru instruktorskiego - udostępniane jest wszystko to co zostało zgłoszone przez internautę.

Zima to najgorszy okres na zrobienie kursu i odbycie egzaminu
MIT

Wprawdzie przyjemniej uczy się jeździć, ale z drugiej strony kiedyś i tak będziesz w końcu musiał wsiąść za kierownicę zimą. Wprawdzie w w trudnych warunkach zimowych początkującym prawdopodobnie może być znacznie trudniej opanować podstawowe umiejętności, ale jednocześnie taka szkoła jazdy pozwoli nabrać dobrych nawyków, których nie da się zdobyć latem (m.in. płynniejsze ruszanie, wyczucie auta na śliskiej nawierzchni).

Wbrew pozorom łatwiej zdać egzamin zimą. Statystyki WORD wyraźnie wskazują wzrost zdawalności w sezonie zimowym. Na ośnieżonych drogach wszyscy kierowcy jeżdżą wolniej i ostrożniej – w takich warunkach m.in. łatwiej zmienić pas ruchu lub włączyć się do ruchu.

Podczas egzaminu najlepiej jeździć pomału
MIT

Oczywiście jadąc z małą prędkością, łatwiej obserwuje się drogę i znaki, a tym samym trudniej o błąd, ale z drugiej strony jazda z prędkością 30 km/h po mieście nie przekona egzaminatora, że masz odpowiednie umiejętności do tego, by samodzielnie wyjechać na drogę. Spowalnianie i tamowanie ruchu w mieście czy jazda z prędkością utrudniającą innym poruszanie się to nie tylko błąd ale i wykroczenie w ruchu drogowym!
Nauka jazdy w Zamościu